Åbent brev til kulturminister Mette Bock ang. “Lov om musik”

Kommunerne bør ikke være tvunget til at drive musikskoler. I Danmark har vi nemlig et stærkt foreningsliv, som sagtens kan varetage den opgave. Derfor har jeg skrevet til kulturminister Mette Bock, for at dele min holdning hertil.

Du kan læse det fulde brev nedenfor.

Afsendt den 10-08-2017

Kære Mette

Jeg kontakter dig i din funktion, som kulturminister. Som kommunalpolitiker undres jeg nemlig over “lov om musik”, der forpligter kommunerne til at drive musikskoler. Som liberal, har jeg meget svært ved at se fordelen i, at musikundervisning skal ske i kommunalt regi, da jeg er overbevist om, at samme opgave kunne løses i enten foreningsregi eller i kommercielt regi.

Danmark er kendetegnet af et rigt foreningsliv, hvor frivillige kræfter tager et stort samfundsansvar. I Solrød Kommune, hvor jeg kommer fra har vi eksempelvis på den gode side af 300 lokale foreninger, jf. vores foreningsdatabase, på trods af, at vi “kun” er 22.000 borgere.

Kigger vi på vores lokale svømmehal, har vi to dedikerede svømmeklubber, som tilbyder svømmeundervisning og en række foreninger derudover, der i forskellig grad også tilbyder svømmeundervisning. Udover dette har jeg også kendskab til lokale svømmeundervisere, som arbejder på kommercielle vilkår. Svømmeundervisning fungerer, derfor rigtig fint, helt uden kommunal indblanding.

Både svømmeundervisning og musikundervisning er ligeledes en indarbejdet del af vores folkeskoler. Dette synes jeg er fornuftigt, da alle børn dermed får en introduktion til begge aktiviteter. Selv hvis kommunerne fremadrettet ikke længere var forpligtede til at drive musikskole ville alle børn, derfor få en introduktion til musikkens verden gennem deres skolegang.

Jeg vil derfor gerne opfordre dig til, at se på mulighederne for at afskaffe kravet om kommunale musikskoler.

Emil Blücher, Byrådsmedlem (I), Solrød Kommune